SP boekt succes met betaalbaar wonen

13 maart 2007

SP boekt succes met betaalbaar wonen

De SP-fractie in Zutphen heeft een belangrijk succes geboekt in haar strijd voor meer betaalbare woningen in Zutphen. Maandag 12 maart is een initiatiefvoorstel in de raad aangenomen met grote meerderheid; alleen de VVD-fractie was tegen.

Meer dan een jaar geleden nodigde de SP-fractie de GroenLinks-fractie uit om samen te werken aan meer betaalbare woningen. Veel studie en gesprekken leidden tot een gedegen voorstel wat aan de andere partijen werd gepresenteerd. De PvdA met verantwoordelijk wethouder op wonen bleek sceptisch en was tegen. Groot was de verrassing toen de CDA-fractie zo enthousiast werd dat ze graag meededen. Het initiatiefvoorstel van de SP werd daarmee al door twee van de vier collegepartijen gedragen. In het voorstel werd zeer hoog ingezet, eerst op 80% sociale woningbouw. Na een gesprek met de toch wel geschrokken wethouder werd dit teruggebracht tot 50% sociale woningbouw voor nieuwe contracten. Toen bleek dat ook D'66, ChristenUnie en Stadspartij akkoord gingen met de voorstellen moest uiteindelijk ook de PvdA met tegenzin overstag. Een groot succes voor de oppositionele SP in Zutphen. Het eerdere initiatiefvoorstel met D'66 voor een lokaal referendum was ook al succesvol. Twee uit twee. Dat smaakt naar meer. Volgend onderwerp heeft de SP Zutphen al op het oog: meer werk en meer banen voor mensen in de bijstand. Geld naar banen in plaats van reïntegratiebureaus.

Hieronder de officiële tekst van wat er over betaalbaar wonen is besloten:

besluit de volgende maatregelen op te nemen in de woonvisie:

1. Nieuwbouwprojecten over een periode van vijf jaar volgens een verdeling uitvoeren (naar analogie van het KAN), met begrip voor de reeds bestaande contracten, over de volgende categorieën:
    - sociale huur
    - koopwoningen tot € 130.000
    - koopwoningen tussen € 130.000 en € 174.000
    - koopwoningen boven € 174.000
    In de woonvisie met nader uitgewerkte percentages te komen, waarbij uitgangspunt is 50% sociaal (= sociale huur + koop tot maximaal 174.000,-). voor nieuwe contracten.
  2. Jaarlijks 32 startersleningen te verstrekken aan de doelgroep. Bestaande woningen zullen hier dan ook voor in aanmerking moeten komen. Met ingang van 1-1-2007 betaalt de rijksoverheid de helft van de kosten van de startersleningen.
  3. Actief in overleg te treden met woningstichtingen en deze aan te sporen bestaande huurwoningen met maximaal 30% (inkomensafhankelijke) korting te verkopen aan de zittende huurder. Eventuele winst wordt dan verrekend via de maatschappelijk gebonden eigendomsregeling of de woning blijft beschikbaar door een kettingbeding op te nemen. Van de huurders in Zutphen is 20% (zo’n 2.000 huurders) geïnteresseerd in de aankoop van de eigen woning. Kopers met een laag inkomen kunnen bovendien in aanmerking komen voor een koopsubsidie.
  4. Projectontwikkelaars en aannemers te selecteren die bereid zijn huur- en koopwoningen te realiseren voor een prijs tussen € 100.000 en € 130.000. Conform het onderzoek van de provincie “Goedkope bouwconcepten voor starters” hoeft niet bezuinigd te worden op woon- of perceeloppervlakte, noch op kwaliteit en duurzaamheid. Doorslaggevend criterium dient daarbij te zijn het realiseren van lage woonlasten.
  5. In overleg met woningstichtingen te onderzoeken of hybride huur/koop-constructies zoals in Zaanstad (BKZ), Ede (Te Woon) en Bladel aangeboden een mogelijkheid zijn voor de gemeente Zutphen.
  6. Actief mogelijkheden creëren voor collectief particulier opdrachtgeverschap. Met doorrekening van de grondprijs voor sociale koopwoningen zijn besparingen tot 30% mogelijk.

College niet sportief
SP wil meer betaalbare woningen
Onze SPeerpunten