Sensire laat in deze warme dagen, cliënten in de kou staan.

31 juli 2008

Sensire laat in deze warme dagen, cliënten in de kou staan.

In maart voorspelde de SP fractie dat er grote problemen zouden zijn met de thuiszorg van Sensire in de vakantieperiode. We hebben hierover het college benaderd, maar die waren van mening dat het allemaal zou meevallen. Niet dus!

Sensire komt de contractuele verplichtingen met betrekking tot de huishoudelijke zorg gewoon niet na! Een ieder die met een indicatie van de gemeente huishoudelijke verzorging (HV1) aanvraagt, krijgt deze niet! Sensire heeft op dit moment geen Alfahulpen. Volgens de SP is dat geen wonder, gezien de arbeidsvoorwaarden. (zie verder deze site)

In plaats dat Sensire zich verontschuldigt, wordt men arrogant. Iemand die telefonisch hulp aanvraagt, krijgt te horen dat er geen hulp is. Vervolgens stuurt deze organisatie, die zegt zorg voor de mensen hoog in het vaandel te hebben staan, de cliënt een verklaring waarin hij of zij moet tekenen dat men afziet van zorg tot op het moment dat er een Alfahulp van Sensire beschikbaar is. Zij verwijzen dus niet door naar een collega-organisatie, die mogelijk wel hulp kan bieden.

Opvallend detail is dat Sensire onderaan de brief vermeldt: Een kopie van deze brief kan eventueel naar uw gemeente gestuurd worden. Ja, u leest het goed: Sensire verzuimt de gemeente te melden dat zij de zorg die de gemeente heeft ingekocht, niet kan leveren. Zouden ze wel de rekening sturen?

Uiteraard heeft de SP-fractie contact gehad met het college van B&W en deze zaak voorgelegd. Ook daar stond men niet te juichen. Vanwege vakantie kon de verantwoordelijke wethouder niet reageren. Vanzelfsprekend zullen wij de wethouder direct na zijn vakantie aanspreken over de dienstverlening.

De SP-fractie heeft ook Sensire benaderd met de vraag wat er gebeurt, als iemand eist dat hij of zij hulp krijgt. Daarover worden wij nog teruggebeld. Zodra de reactie er is, zullen wij deze vermelden.

Bestuur en fractie nemen het weigeren van hulp zwaar op en hebben inmiddels de SP-fractie in de Tweede Kamer fractie benaderd. Ook hebben we de media ingeschakeld.

Tijdens de vakantie ligt niet alleen half Nederland op z’n gat, maar ook de zorg van Sensire en dat over de ruggen van zorgvragers. Onaanvaardbaar. U hoort nog van ons.