Reactie SP-Zutphen op standpunt Sensire

1 augustus 2008

Reactie SP-Zutphen op standpunt Sensire

De reactie van Sensire geeft aan dat er een boel mis is, met de WMO. De SP-fractie zal n.a.v. de bewering van Sensire dat de gemeente Zutphen op de hoogte is van deze regeling, hierover schriftelijke vragen gaan stellen.

In hoeverre de cliënt de keus krijgt om via een andere organisatie zorg te krijgen is ons niet geheel helder. De SP vindt wel dat Sensire duidelijk in een brief naar de cliënt moet vermelden, dat op verzoek van de cliënt Sensire bereid is na te gaan of er bij een van de andere zorgaanbieders wel mogelijkheden voor alfahulp zijn. Sterker nog: de SP vindt dat Sensire op eigen initiatief moet gaan zoeken bij andere thuiszorgorganisatie en niet moet wachten totdat een cliënt erom vraagt.

Een geïndiceerde cliënt die telefonisch hulp aanvraagt bij Sensire is niet voorbereid op de vraag of zij/hij ermee akkoord kan gaan dat er geen hulp komt. Hij of zij mag verwachten dat de gevraagde hulp wordt verleend en niet dat die wordt geweigerd. Dat de cliënt daarop niet direct alert reageert, is begrijpelijk.

We zien dan ook geen reden om ons standpunt te wijzigen, maar wel om het breder te trekken, namelijk: de WMO is er de oorzaak van dat zorgaanbieders zoals Sensire gedwongen worden om deze keuzes te maken. Dat meerdere zorgaanbieders deze keuzes maken sluiten we niet uit.

De SP heeft altijd al gezegd dat de zorg geen markt is. Helaas hebben we gelijk. Het is aan de politiek om daar verandering in aan te brengen. Het mag niet worden gespeeld over de ruggen van de mensen die hulp nodig hebben.