SP actief om thuiszorg te verbeteren.

6 september 2008

SP actief om thuiszorg te verbeteren.

Op donderdag 14 augustus hebben onze raadleden Hans Kosters en Dick Westerveld een gesprek gehad met wethouder Van Oosten. Het gesprek, waarvoor de SP-fractie het initiatief heeft genomen, ging over de problemen rond de huishoudelijke hulp van de thuiszorg.

Het bleek dat Thuiszorg Sensire aan de cliënten vroeg een brief te ondertekenen waarin stond dat de cliënten ermee akkoord gingen dat ze tijdelijk verstoken bleven van hulp. In het gesprek van 14 augustus werd duidelijk dat deze brief ook bij de gemeente in het verkeerde keelgat is geschoten. Deze brief zal dan ook niet meer verstuurd worden.

Bij de gemeente zijn er ook klachten bekend over de thuiszorg. Daar waar de klachten gegrond zijn, heeft de wethouder contact opgenomen met de mensen en zijn er alsnog passende maatregelen genomen.
Bij de SP kwam er een klacht binnen van iemand die niet naar huis kon, omdat er geen hulp was. De hulpdienstmedewerker van de SP heeft contact opgenomen met Sensire, waarna er alsnog hulp is geregeld.

Zo hoort het te gaan: Contractueel is het geregeld dat iemand na indicatiestelling voor huishoudelijke zorg, binnen 10 dagen hulp krijgt. Wanneer iemand direct hulp nodig heeft, moet dat ook worden geregeld.

De gemeente heeft een zorgplicht en koopt die zorg in bij de zorgaanbieders. Over arbeidsvoorwaarden van medewerkers van deze zorgaanbieders heeft de gemeente geen zeggenschap. Dat dit tot problemen heeft geleid, is bekend en de gemeente en de zorgaanbieders blijven daarover in gesprek.

De gemeente staat open voor de klachten en zal die zorgvuldig behandelen. Er wordt een tevredenheidsonderzoek gehouden onder de gebruikers van de WMO. De resultaten hiervan zullen later dit jaar bekend worden gemaakt. Zowel de gemeente als de SP kijken daar met belangstelling naar uit.

Dat er problemen rond de thuiszorg zijn, mag blijken uit alle mediaaandacht die dit onderwerp krijgt. In het hele land zijn er grote problemen in de zorg. Agnes Kant wordt door veel zorginstellingen de enige genoemd die het probleem van de zorg begrijpt. In dat opzicht is er een schone taak weggelegd voor landelijke politiek. De SP klachtenlijn blijft open. Het nummer is: 06 17048628. Ook kunt u uw klacht kenbaar maken bij de gemeente. Als u dat wenst, helpt de SP u daarbij.