Om verdere drastische bezuinigingen op de zorg te realiseren...

9 mei 2012

Om verdere drastische bezuinigingen op de zorg te realiseren...

Van de fractie: Om verdere drastische bezuinigingen op de zorg te realiseren, is de gemeente Zutphen van plan om samen met de andere gemeentes uit de Stedendriehoek de huishoudelijke zorg aan mensen die zich niet meer zelfstandig kunnen redden, opnieuw uit te besteden. Het plan is om huishoudelijke verzorging (HV) voortaan huishoudelijke hulp (HH) te noemen. Om dit te kunnen doen moeten wel eerst “even” de in mei 2010 door een meerderheid in de 2e Kamer aangenomen Wet Kant (genoemd naar SP-veteraan Agnes Kant) worden omzeild. Dankzij de Wet Kant werd de noodzaak om Europees aan te besteden weggehaald en kregen de gemeenten de financiële ruimte om van thuiszorg weer zorg te maken. Door dit Europees aanbestedingsproces worden thuiszorginstellingen gedwongen het effect van de marktwerking af te wentelen op hun toch al laagbetaalde werknemers.

“Niet de schoonmaak, maar regie en begeleidingcomponenten als signaleren, ondersteunen en het stimuleren zijn de belangrijkste doelen van de huishoudelijke zorg”, stelde Agnes Kant destijds, maar hoewel de noodzaak voor regie componenten in de thuiszorg ook nu niet wordt ontkend, wordt de nieuwe uitgangspositie van de Stedendriehoek dat HH voornamelijk schoonmaakactiviteiten betreft. Door het werk van een professionele en vaak goed gekwalificeerde thuiszorgverlener gelijk te stellen met het doen van de schoonmaak, wordt de thuiszorg in de ogen van de Europese regelgevers niet langer een 2B dienst (=Europese aanbestedingsregels zijn slechts van beperkte toepassing) maar een 2A dienst, waarop de Europese regels volledig moeten worden toegepast. Dit geschraap zal gegarandeerd lijden tot een verdere verschraling van de thuiszorg in de Stedendriehoek. De SP zal hierover vragen stellen in de raad. Wie de details van de plannen wil lezen, moet hier even klikken.