Burgerbelang wordt wel erg laat wakker, vindt SP

23 februari 2013

Burgerbelang wordt wel erg laat wakker, vindt SP

Thuiszorg Zutphen in de tang.

Van de fractie. “Er zijn altijd wel koppelbazen te vinden die beloven het een euro goedkoper te doen, als je hen toestaat en in staat stelt met de kwaliteit te marchanderen”, stelt het Zutphens SP-forumlid Engbert Gründemann. Hij reageert daarmee op de onrust in de gemeente over het besluit van B&W om het goedlopende zorgcontract met thuiszorgaanbieder Vérian voortijdig open te breken. Hij verwelkomt dan ook het initiatief van Burgerbelang om een interpellatie in de gemeenteraad te houden, maar is verbaasd dat Burgerbelang en andere politieke partijen nu pas wakker worden.

In april 2012 heeft het college al aangekondigd dat het verwachtte dat de uurprijs tot € 12,50 à € 13,- kon worden teruggebracht door tegelijkertijd de zorgcliënten te herindiceren en, het voor de menselijke maat en kwaliteit zo belangrijke regie- en zorgzaamheidaspect van de thuiszorg, niet langer financieel te waarderen of te compenseren. “Er is toen ook al aangekondigd dat winnaars van deze laatste thuiszorgveiling niet langer automatisch geacht zouden worden om hun thuiszorgwerker tijdens ziekte of vakantie te vervangen. Dus kan het college nu niet stellen dat de kwaliteit van de thuiszorg niet in het geding zou komen door deze bezuinigingsmaatregelen”, aldus Gründemann.

“Het college overschrijdt de grenzen van goed gedrag en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur”, vindt zijn partij. “Vorig jaar kregen we te horen dat B&W het recht had om in haar eentje het besluit te nemen om gezamenlijk, met negen andere colleges in de regio, thuiszorg voortaan huishoudelijke hulp te noemen, en op de bestaande contracten te bezuinigen”. Nu, aan het eind van het her-aanbestedingsproces, blijkt het dat zeven van de negen gemeentes tussentijds hebben besloten om alsnog gebruik te maken van de door Agnes Kant geïnitieerde wetswijziging, waardoor het mogelijk is om de thuiszorg niet volgens het Europees aanbestedingsregime uit te besteden.

“Het zou van behoorlijk bestuur hebben getuigd als de leden van de raad tussentijds door het college over deze ontwikkelingen waren geïnformeerd”, stelt de SP. “Met het zorgvuldigheidsbeginsel, veegt het college de vloer aan, omdat het cruciale informatie aan de raad heeft onthouden. Het college misbruikt ook haar bevoegdheid. Enerzijds claimt het gerechtigd te zijn om zonder ruggespraak met de raad bestaande contracten open te breken en de nieuwe uitgangspunten voor de inkoop van de huishoudelijke hulp vast te stellen; anderzijds wordt de raad geacht achteraf uurtarieven vast te stellen op een niveau dat in feite al in april vorig jaar door het college als uitgangspunt was vastgesteld”, constateert de SP-woordvoerder.

“De hele gang van zaken riekt naar manipulatie en misleiding, en is voor ons voldoende aanleiding om tijdens het komende debat in de raad een motie van wantrouwen tegen het college in te dienen”, besluit hij.