Zutphens college naïef en onredelijk

21 februari 2013

Zutphens college naïef en onredelijk

Van de fractie: De SP Zutphen vindt het naïef en onredelijk hoe de gemeente Zutphen zich opstelt ten aanzien van de medewerkers en clienten in de thuiszorg. Het Zutphens college zegt in De Stentor van 20-02-2013 dat zij de onrust in de thuiszorg niet heeft voorzien. De SP vraagt zich af wat het college dan wel had verwacht? Ze heeft namelijk zelf besloten om de thuiszorg voortijdig aan te besteden om zo te bezuinigen op de zorg.

De situatie in de thuiszorg in Zutphen is op dit moment onnodig beroerd voor cliënten en medewerkers van zorgaanbieder Vérian. De gemeente Zutphen heeft bewust gekozen voor Europese aanbesteding, terwijl dit niet verplicht is. Zeven gemeenten uit de regio hebben een ander traject gevolgd en op die manier aanzienlijke besparingen weten te behalen. In Zutphen heeft thuiszorgorganisatie Vérian de aanbesteding niet gekregen, omdat zij volgens het college ‘te duur’ zijn. Cliënten en medewerkers moeten nu op zoek naar een andere organisatie. Medewerkers gaan als ze een nieuwe baan vinden er in salaris flink op achteruit en krijgen een nulurencontract. De SP heeft hierover onlangs het college om opheldering over gevraagd.

Als het college nu stelt dat zij de onrust niet heeft voorzien is zij zeer naïef geweest. Het college heeft dit proces zelf in gang gezet en doelbewust gekozen voor de goedkoopste optie. Deze situatie is het direct gevolg van de autocratische beleidskeuzes van het Zutphense college dat zonder enig overleg met de leden van de raad al in april 2012 zwart op wit heeft aangekondigd dat men verwachtte dat de uurprijs voor de heraanbesteden hulp tussen de € 12,50 en € 13,- zou uitkomen. Het stelde toen ook vast dat voor 85% van de ingekochte hulp alléén naar het prijsaspect gekeken zou worden. En dat ingeval van ziekte of vakantie van de thuiszorgmedewerker, de nieuwe aanbieder niet automatisch voor vervanging hoeft te zorgen. Door deze stappen heeft het college haar eigen inferieure zorgproduct gecreëerd, hetgeen Vérian nu weigert te leveren. Logisch dat er dan ontslagen vallen. Daar is het college volgens eigen zeggen niet verantwoordelijk voor. De SP vindt dit zeer onredelijk. De gemeente kan niet doen alsof haar neus bloedt.