Ruim 3500 handtekeningen en een pittig debat

15 maart 2013

Ruim 3500 handtekeningen en een pittig debat

Maandagavond 12 maart 2013 startte met een samenkomst van het Actiecomité Zorg voor elkaar in Zutphen bij het Abvakabo-kantoor aan de Berkelkade. Daar verzamelden thuiszorgmedewerkers, SP’ers en vakbondsmensen zich voor een avondje stadhuis. In optocht liepen we gezamenlijk naar het stadhuis om daar de 3583 handtekeningen aan te bieden aan wethouder Hans la Rose. Rob de Groof van de Abvakabo vertelde de wethouder wat er allemaal mis is gegaan met de aanbestedingen in de thuiszorg in Zutphen. Daarna kreeg thuiszorgmedewerker Annie Worm het woord over hoe zij de afgelopen tijd heeft ervaren. Beiden gaven aan: er is gekozen voor het geld en niet voor de mensen.

Handtekeningen en een pittig debat

Om 19 uur begon het vervolg van het Interpellatiedebat (forum) en om 21.30 uur kreeg dit debat een vervolg in de raad. Lilian Steenvoort, fractievoorzitter van de SP, gaf aan “De bezuinigingen in de thuiszorg zijn op slinkse wijze doorgevoerd, de wethouder had ons eerder en zorgvuldigeren moeten informeren”. Voor de SP alle reden om een motie van wantrouwen in te dienen tegen de wethouder. Ook andere partijen verwijten de wethouder dat hij hen beter had kunnen informeren. Zij gaan echter niet verder dan een motie van afkeuring of een simpele waarschuwing. Wethouder La Rose geeft later op de avond toe dat hij een fout heeft gemaakt en de raad had moeten informeren. Beide moties halen het niet in de stemmingen en worden verworpen.

Handtekeningen en een pittig debat Handtekeningen en een pittig debat

De Stentor: "Ruim 3.000 protesthandtekeningen over aanbesteding Zutphense thuishulp"