SP zegt vertrouwen in wethouder Hans La Rose op

13 maart 2013

SP zegt vertrouwen in wethouder Hans La Rose op

Van de fractie. Maandagavond 11 maart 2013 werd in het oude stadhuis van Zutphen het interpellatiedebat over de thuiszorg vervolgd. De SP heeft veel aan te merken op de bezuinigingen in de thuiszorg en de gevolgen voor hulpbehoevenden en thuiszorgmedewerkers. Wethouder La Rose heeft de raad niet tijdig en afdoende geïnformeerd over de wijze waarop Zutphen de aanbesteding heeft geregeld, daarom zal de SP een motie van wantrouwen indienen.

Aanvankelijk was de leden van de raad verteld dat Zutphen met acht andere gemeenten samen voor een aanbestedingstraject zou kiezen. Later bleek dat Zutphen heeft gekozen voor een Europese aanbesteding, terwijl de meeste andere gemeenten voor een bestuurlijke aanbesteding hebben kozen. In de praktijk blijkt nu dat er in Zutphen chaos is ontstaan doordat Vérian de aanbesteding niet heeft gewonnen met als gevolg dat de medewerkers van Vérian worden ontslagen en opnieuw moeten solliciteren.

Cliënten moesten in december 2012 een andere organisatie kiezen en konden hun vertrouwde hulp niet behouden. In Lochem en Brummen is gekozen voor bestuurlijke aanbesteding en daar zijn de gevolgen van de aanbesteding veel minder ingrijpend. De SP vindt dat de wethouder de raad tussentijds hierover had moeten informeren. “Wethouder Hans La Rose had ons tussen april 2012 en januari 2013 zorgvuldig en correct moeten informeren over de aanbestedingsprocedure” aldus Lilian Steenvoort, fractievoorzitter van de SP in Zutphen.

Bijzonder is dat de wethouder zelf verschillende signalen afgeeft over het wel of niet informeren van de raad. Op 29 januari 2013 geeft de wethouder, na een vraag van een lid van de SP-fractie, aan dat hij de forum- en raadsleden tussentijds wel heeft geïnformeerd. Op 26 februari 2013 ontvangt de SP-fractie een brief waarin staat dat er geen aanleiding was om de raad te informeren. En in de De Stentor van 28 februari 2013 verklaart de wethouder dat hij de raad tussentijds niet voldoende heeft geïnformeerd. In het artikel stelt hij dat hij: “...de raad beter had moeten informeren over de gang van zaken rond de aanbesteding.”

De SP is van mening dat deze gang van zaken niet de indruk wekt dat de wethouder voldoende doordrongen is van zijn plicht om te allen tijde de forum- en raadsleden, volgens de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, tijdig, zorgvuldig en correct te informeren.

De enige conclusie die de SP daarom kan trekken is, dat het noodzakelijk vertrouwen in de capaciteit van de wethouder om zaken aangaande de WMO en zijn andere belangrijke taakvelden naar behoren te vervullen ontbreekt. “Dat wat er nu gebeurd is, geeft ons geen vertrouwen in de toekomst” aldus Lilian Steenvoort “daarom zeggen wij het vertrouwen in de wethouder op”.