Thuiszorg wordt wethouders kopzorg

1 maart 2013

Thuiszorg wordt wethouders kopzorg

Nét als de SP zijn verschillende partijen het gestuntel van wethouder Hans La Rose beu

Van de fractie: SP raadslid Herman Torgensen vindt dat het overduidelijk is dat veel partijen de problemen rond de aanbesteding van de huishoudelijke hulp in Zutphen zeer hoog opnemen. Dat bleek gisteravond namelijk tijdens het ingelaste interpellatiedebat in de gemeenteraad. “De wethouder had zijn zaakjes weer eens niet goed voorbereid” stelt Herman, “want zijn ambtenaren moesten hem voortdurend bijstaan om antwoorden in te fluisteren op de vele lastige en pijnlijke vragen die hem werden gesteld”. Er bleven uiteindelijk toch nog zo veel vragen onbeantwoord dat de vergadering uiteindelijk besloot om speciaal over dit onderwerp een nieuwe forumvergadering te houden. Deze forumvergadering staat voor maandagavond 11 maart gepland.

Nadat dit raadsbesluit was genomen werd de vergadering eventjes geschorst, om de fracties de gelegenheid te geven te overleggen over de motie van wantrouwen tegen het college van B&W die de SP had voorbereid. Deze SP-motie is een reactie op de slechte beleidskeuzes die het college van B&W heeft gemaakt bij de aanbesteding van de thuiszorg. Tijdens dit informeel overleg werd het duidelijk dat verschillende partijen bereid zijn om de SP-motie te steunen, als een aangepaste versie daarvan op 11 maart opnieuw wordt ingediend. Veel partijen vinden namelijk dat de gemaakte blunders, de Stadpartij-wethouder Hans La Rose persoonlijk moeten worden aangerekend. Herman Torgensen kreeg van ondermeer Burgerbelang de verzekering dat hij op hun steun kan rekenen als de motie van wantrouwen op de wethouder wordt toegespitst. De SP zal daarom op korte termijn met Burgerbelang en andere partijen overleggen om de motie aan te passen, zodat deze in de komende forumvergadering opnieuw kan worden ingediend.

Intussen in het duidelijk geworden dat de mensen in de gemeente Brummen hun huidige hulp grotendeels kunnen behouden. Dankzij het gebruik van de bestuurlijke aanbestedingsmethodiek heeft men in Brummen ook veel geld weten te besparen, maar in tegenstelling to Zutphen, verandert er voor de meeste thuiszorg-cliënten in Brummen niets.