Meldpunt thuiszorg eerste resultaten:

5 mei 2013

Meldpunt thuiszorg eerste resultaten:

“Ik huilde toen ik mijn eerste salarisstrookje zag.”

Van de fractie: Uit de eerste meldingen op het door de SP Zutphen ingestelde Thuiszorg Meldpunt blijkt dat het met name de thuiszorgmedewerkers zijn die hun klachten melden. De herinneringen aan de grote bezuinigingen in 2008 liggen hen helaas nog vers in hun geheugen.

Eén ex-Verian werker meldt dat ze niet de beloofde 15 werkuren per week kreeg bij haar nieuwe werkgever, maar in feite slechts 9 uur per week, verdeeld over maar liefst drie dagen. De trend is: minder uren voor een lager salaris. “Het fooitje dat ik nu ontvang, drukt pure minachting uit” concludeert iemand dan ook ontevreden. Ook andere thuiszorgwerkers klagen dat de nieuwe zorgaanbieders mondeling overeengekomen afspraken over het aantal te werken uren niet nakomen. Iemand die 20 uur werk per week was beloofd, kreeg uiteindelijk slechts 6 uur werk toegewezen, met drie cliënten. “Als je de nieuwe zorgaanbieders vraagt om de mondelinge afspraken eventjes schriftelijk te bevestigen, vang je meestal nul op rekest” klaagt een andere thuiszorgwerker.

"De nieuwkomers hebben duidelijk hun zaakjes nog niet op orde", is een vaak gehoorde klacht. Eén ex-Verian werker verhaalt hoe chaotisch het groepssollicitatiegesprek verliep, waar ze met twee andere collega's aan mee moest doen. Tijdens het groepsgesprek bleek dat hun ingediende sollicitatiebrieven en CV's niet eens gelezen waren door hun nieuwe werkgever. Gemaakte afspraken werden ook niet op papier gezet. En als ze na een week werken uiteindelijk hun contract ontvangen, blijkt dat de afspraken niet zijn nagekomen...

Andere respondenten zijn bitter omdat ze hun recht op WW hebben verspeeld doordat ze het advies om snel bij de nieuwe aanbieders te gaan werken voetstoots hebben gevolgd. Nu blijkt dat de nieuwe werkgevers hun beloftes over de te werken uren niet nakomen. "Te weinig uren en 40% minder loon", klaagt iemand die haar inkomen van € 1.000 in de vier weken tot slecht € 600,- in de vier weken zag slinken. Een andere thuiszorgwerker meldt dat haar was verteld dat ze een zogenaamd minimum/maximum-contract zou krijgen van 6 tot 12 uur, met een garantie op 9 uur per week. In werkelijkheid werd haar slechts 3 uur toegewezen; toen ze ging klagen kreeg ze er nog drie uurtjes bij. Ze gebruikt de term: “besodemieterd” om aan te geven hoe ze zich behandeld voelt.

Bovenstaande reacties zijn het trieste gevolg van de bezuinigingen die het Zutphense College van Burgemeester en Wethouders heeft doorgevoerd. En die bezuinigingen beperken zich niet alleen tot de medewerkers in de zorgsector. Ook hun klanten zijn de klos. Zo werden de thuiszorgcliënten op 18 april geïnformeerd door de WMO afdeling van Het Plein dat de indiceringsnormen met ingang van 1 maart (!) zijn aangepast. Dat betekent dat men minder uren hulp kan verwachten dan onder de oude regelgeving gebruikelijk was.

In dezelfde brief kregen de cliënten te horen dat er geen vervanging wordt aangeboden, in geval van ziekte of vakantie van hun hulp. Alleen als de zorgaanbieder het noodzakelijk acht, wordt er met het zorgloket van Het Plein overlegd over vervanging. De cliënt zélf heeft klaarblijkelijk geen stem in het kapittel.

De eerste signalen dat de thuiszorgcliënten om financiële redenen besluiten om thuiszorg te mijden zijn inmiddels ook ontvangen. De SP vreest dan ook dat het aantal mensen zonder thuishulp snel zal toenemen, en heeft daarom besloten om het meldpunt voorlopig open te houden.