SP verspreidt zwartboek over thuiszorg door heel Zutphen

21 oktober 2013

SP verspreidt zwartboek over thuiszorg door heel Zutphen

Terwijl wethouder Hans la Rose (Stadspartij) zegt dat er niets mis gaat in de thuiszorg, blijkt uit meldingen van de thuiszorgmedewerkers zelf iets anders. De SP ontving veel klachten die zij gebundeld hebben in een zwartboek, dat zij nu door heel Zutphen verspreiden. “Het topje van de ijsberg” aldus woordvoerder Engbert Gründemann.

Thuiszorgers spreken wethouder aan op aanbesteding

Naar aanleiding van het thuiszorgfiasco in het begin van 2013 opende de SP een meldpunt voor thuiszorgmedewerkers en hun klanten. “Als de wethouder de valse schijn ophoudt dat het allemaal goed gaat in de thuiszorg in Zutphen dan is het aan ons om te laten zien wat er aan mankeert en heel Zutphen te laten weten hoe het echt zit. Daarom verspreiden wij de komende weken 25.000 zwartboeken over de thuiszorg door heel Zutphen.”

Er is tijdens de aanbestedingsronde van de thuiszorg veel misgegaan. Daar was heel de Zutphense politiek het over eens. Verantwoordelijk wethouder Hans la Rose kreeg te maken met felle kritiek en zelfs met een motie van afkeuring. Door de aanbesteding raakten veel thuiszorgmedewerkers werkloos, moesten anderen meer werken voor minder loon, en holde de kwaliteit van de thuiszorg in Zutphen achteruit. “Mijn salaris is een fooitje, er spreekt pure minachting uit” aldus één van de thuishulpen in het zwartboek.

Door voortijdig te kiezen voor een nieuwe aanbestedingsronde, in plaats van in overleg te treden en te onderhandelen met Verian, heeft de gemeente volgens de SP een onnodige ‘Race-to-the-Bottom’ georganiseerd. De gemeente er had er ook voor had kunnen kiezen om gewoon in overleg te treden met de thuiszorginstelling zoals dat in andere gemeentes is gebeurd. Er was dus een alternatief.

In de debatten naar aanleiding van dit thuiszorgfiasco heeft de gehele Zutphense politiek aangegeven dat deze manier van doen fout is. Gründemann: “Alle politieke partijen hebben geroepen dat er fouten zijn gemaakt en dat dit niet had mogen gebeuren. Nu is het tijd om de daad bij het woord te voegen en de volgende belofte te doen: nooit meer aanbesteden in de thuiszorg.”

Download hier het Zwartboek thuiszorg Zutphen.