Felle discussie over toekomst thuiszorg

24 december 2013

Felle discussie over toekomst thuiszorg

Emotionele reacties en verhitte discussies. De toekomst van de thuiszorg laat de inwoners van de gemeente Lochem niet koud. Tweede Kamerlid Henk van Gerven (SP) sprak vrijdagavond samen met wethouder Wilma Heesen en het publiek over de bezuinigingen en veranderingen die de thuiszorg te wachten staat. Ruim vijftig mensen waren aanwezig in het Kulturhus in Laren, waar de door de SP georganiseerde discussieavond plaatsvond.

Vanaf 2015 krijgen gemeenten een extra pakket zorgtaken op hun bordje, die nu nog door het Rijk en de provincies uitgevoerd worden. Het gaat om taken als jeugdzorg, dagbesteding en langdurige zorg die gemeenten moeten gaan organiseren, maar daar minder geld voor krijgen dan daar nu beschikbaar voor is. Ook op het budget voor thuiszorg wordt gekort: 40%. “Daarom moeten we mensen vragen wat ze zelf kunnen doen en waar hun sociale omgeving mee kan helpen. Zo houden we het betaalbaar voor degenen die het het hardste nodig hebben,” zei wethouder Heesen.

Ook zaten een aantal thuiszorgmedewerkers in de zaal. Zij maakten zich zorgen over hun baan, maar vooral over de mensen aan wie zij zorg verlenen. “Ik moet er zelf ook niet aan denken dat ik afhankelijk ben van mijn kinderen die mij dan wassen en verzorgen, want daar komt het op neer,” zei een van de thuiszorgers in de zaal.

Het recht op zorg verdwijnt op deze manier, benadrukte van Gerven. “Het hangt dus af van de gemeente waarin je woont en hoeveel geld die over heeft voor jouw zorg. We hebben in Nederland op dit moment een fantastisch systeem met onze thuiszorg, waardoor veel andere kosten ons juist bespaard blijven. De thuiszorg verzorgt niet alleen, maar signaleert ook en heeft een sociale functie.”

Ook noemden de thuiszorgmedewerkers de fraude die veel thuiszorgbedrijven plegen door hun personeel alleen te betalen als hulp in de huishouding, terwijl er ook zorg verleend wordt. De bedrijven ontvangen te volle mep. Heesen zei hier niet van op de hoogte te zijn. “Waarom weten wij dit wel en u niet?” was een van de vragen uit het publiek. De wethouder beloofde uit te zoeken hoe het zit met de fraude.

Zoals vermeld in de aankondiging zou Tweede Kamerlid Renske Leijten(SP) naar de discussieavond komen. Helaas was zij verhinderd waardoor van Gerven in haar plaats kwam. Van Gerven is jarenlang huisarts geweest in Oss en ook acht jaar wethouder in diezelfde stad.