SP: “Geen thuiszorgfiasco’s meer”

4 december 2013

SP: “Geen thuiszorgfiasco’s meer”

De SP kwam maandagavond in de Forumvergadering met een motie om de organisatie van de thuiszorg in Zutphen volgende keer heel anders te doen. De SP heeft onlangs een Zwartboek gepresenteerd waarin wordt beschreven in welke beroerde situatie thuishulpen en hulpbehoevenden terecht zijn gekomen door de aanbesteding. Forumlid Gründemann lichtte de motie toe door uit te leggen waar het probleem zit, namelijk ‘het vergeten van de menselijke maat en te concurreren op de prijs van zorg.’

Het Forum begon met drie insprekers. Allereerst de heer Bennink van de Abvakabo FNV die vertelde hoe het nu is voor de thuishulpen die hij regelmatig spreekt. De manier waarop het afgelopen jaar voor de thuishulpen is verlopen noemde hij ‘een klap in het gezicht van de thuishulpen’. Vervolgens kregen twee thuishulpen het woord. Eén van hen vertelt het volgende over haar situatie: ‘ik ben 62 jaar, werk ruim 27 uur in de week om rond te komen, terwijl dat eerder met zo’n 22 uur kon. Ik verdien zo’n 8 euro bruto per uur. En dat met een jaarcontract.’

De SP vindt het verkeerd dat het college van B&W vorig jaar automatisch heeft gekozen voor een her aanbestedingstraject om de gewenste bezuiniging te realiseren. Zij konden kiezen voor overleg, maar hebben geselecteerd op de prijs. Met alle gevolgen van dien. Tijdens het Forum vielen andere politieke partijen de SP bij op het punt dat het de volgende keer anders moet. GroenLinks raadslid Luijendijk gaf als eerste aan dat hij het doel van de motie ondersteunt, maar dat het wat zijn partij betreft gaat om de stop op concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Ook CDA en Burgerbelang steunen deze lijn. De SP gaat akkoord met het aanpassen van de motie, waarover 2 weken in de raad zal worden gestemd.