Open brief aan Lochems gemeentebestuur: Behoud huishoudelijke zorg!

17 september 2014

Open brief aan Lochems gemeentebestuur: Behoud huishoudelijke zorg!

Het plan van de gemeente Lochem om de huishoudelijke zorg als voorziening vanuit de WMO af te schaffen is moreel verwerpelijk, onverstandig en aanvechtbaar. Daarom schreef de SP-werkgroep Lochem een open brief aan het gemeentebestuur en de gemeenteraad van Lochem. Hieronder is deze te lezen.

Geacht college van B&W, geachte gemeenteraad van Lochem,

De SP werkgroep Lochem heeft met verontwaardiging kennisgenomen van het voorstel van u als college van B&W om huishoudelijke hulp per 1 januari a.s. niet langer aan te bieden als voorziening vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning

Het hoeft geen toelichting dat deze maatregel een groep kwetsbare ouderen zal treffen. Huishoudelijke hulp is meer dan alleen schoonmaakwerk. Het omvat ook elementen van zorg en aandacht die hulpbehoevende ouderen nodig hebben. De mogelijkheden voor ouderen om opgenomen te worden in een verzorgingshuis worden nu al beperkt, en dat zal doorgaan. Dit met het ideaal om ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. Dat willen veel ouderen zelf ook. Maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Als huishoudelijke hulp voor ouderen aanzienlijk wordt beperkt  worden welzijnsvoorzieningen voor ouderen  aan twee kanten tegelijkertijd  afgebroken.

Een uitbreiding van de mogelijkheden voor huishoudelijke hulp zou meer voor de hand liggen dan het vrijwel volledig afschaffen ervan. Daarbij komt dat een belangrijk stuk zinvolle werkgelegenheid voor hen die in de ouderenzorg werken verdwijnt. Wij vinden het voorstel van u als college van  B&W daarom niet kunnen.

Maar naast moreel verwerpelijk is uw voorstel onverstandig en aanvechtbaar.

Ouderen die nu huishoudelijke verzorging ontvangen krijgen die op grond van een individueel “besluit toekenning huishoudelijke verzorging” , ondertekend namens u als  college van B&W.  Een dergelijk besluit van u kan niet door een simpele brief aan de kant geschoven worden. Er zal aan ieder die het betreft een nieuw besluit moeten worden toegezonden waarin het nu geldende besluit op één of andere manier wordt herroepen. Daarbij bent u als gemeentebestuur verplicht aan te geven dat het mogelijk is een gemotiveerd bezwaarschrift  in te dienen. Wij als SP-werkgroep zullen ouderen die het aangaat stimuleren om zo’n bezwaarschrift te schrijven.

Wanneer u deze bezwaren niet  gaat  honoreren is een gang naar de bestuursrechter mogelijk. U zult zich dan mogelijk beroepen op de mogelijkheid die de wet biedt om huishoudelijke verzorging per 1 januari a.s. niet langer aan te bieden.

Maar: de rechter zal deze vrijheid  afwegen tegen de verplichtingen die u in het verleden bent aangegaan. U zult zwaarwegende argumenten moeten hebben om die verplichtingen niet na te komen. Wanneer 90% van de gemeenten per 1 januari a.s. de huishoudelijke verzorging1 niet beëindigd  zal het voor u niet mogelijk zijn hier een overmachtsituatie  aan te tonen.

Wanneer de rechter u in het ongelijk stelt zult u  voor de kosten opdraaien en op één of andere manier de huishoudelijke zorg voor degene(n), die dit beroep op de rechter gedaan heeft  c.q. hebben,  moeten realiseren.  En om geen rechtsongelijkheid te creëren zal dit dan ook voor alle andere gevallen moeten gelden.

Wij hopen dat u als gemeentebestuur gaat inzien dat dit een onzalig, onhoudbaar en daarom zeer onverstandig plan is. Wij vragen  u daarom intrekking van dit voorstel. Wanneer het gehandhaafd blijft, vragen we u als gemeenteraad  om dezelfde redenen dit voorstel te verwerpen.

Namens de SP-werkgroep Lochem,

Gerrit van Wijhe  -  voorzitter

Op maandag 22 september komt het voorstel om de huishoudelijke zorg in Lochem af te schaffen aan de orde in de gemeenteraad. Wat ons betreft trekt het college het idee in. Mocht dat niet gebeuren, dan zullen we de raad oproepen het voorstel naar de prullenbak te verwijzen.

Ook de Stentor heeft inmiddels bericht over onze actie. Lees hier het artikel dat deze week in de krant verscheen.