Succes: Huishoudelijke zorg blijft, winstoogmerk verdwijnt

30 juni 2015

Succes: Huishoudelijke zorg blijft, winstoogmerk verdwijnt

De Zutphense gemeenteraad heeft afgelopen maandag besloten dat de huishoudelijke zorg in Zutphen behouden blijft: zonder winstoogmerk én met een onderzoek naar een coöperatieve uitvoering. Dit betekent dat de thuiszorgers eigenaar zijn van hun werk, en niet managers en directeuren.

SP-raadslid Mathijs ten Broeke is trots op dit unieke resultaat:

"We zetten weer een stap in de richting van een menselijk en sociaal Zutphen. Na jarenlang gekort te hebben op het aantal uren zorg aan huis komt er eindelijk verbetering. In tegenstelling tot wat er in Lochem gebeurt, kiezen we hier voor goede zorg voor degenen die het nodig hebben. We hebben het voorstel zo weten aan te passen dat zorgverleners zonder winstoogmerk moeten handelen. Ook hebben we voorgesteld om toe te werken naar een coöperatie van huishoudelijke hulpen, dit is in het raadsbesluit opgenomen.”

In oktober werd al een wijzigingsvoorstel van de SP aangenomen, waardoor vast kwam te staan dat de huishoudelijke zorg in Zutphen niet geschrapt mag worden. Maar ten Broeke blijft kritisch:

“Een andere wijze van organiseren gaat niet zonder slag of stoot, het vergt nogal wat van de mensen die het werk doen en de mensen die zorg nodig hebben. Het hele traject duurt een tijd en sommige keuzes moeten nog gemaakt worden. Als SP zullen we dit op de voet volgen en zo nodig bijsturen.”

Het is uniek wat er in Zutphen gebeurt. Terwijl overal om Zutphen heen hard gesneden wordt in de huishoudelijke verzorging blijft deze in Zutphen overeind, wordt de marktwerking uit de zorg gehaald en wordt er onderzoek gedaan naar mogelijkheden om werknemers meer zeggenschap te geven.