FRACTIEVOORZITTER SP SOLLICITEERT VOOR DIRECTEUR HET PLEIN

6 juni 2017

FRACTIEVOORZITTER SP SOLLICITEERT VOOR DIRECTEUR HET PLEIN

Foto: SP

SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke heeft gesolliciteerd naar de functie van directeur bij Het Plein. In de sollicitatiebrief maakt ten Broeke duidelijk hoe hij denkt over deze verzelfstandigde Sociale Dienst, over de sollicitatieplicht en over het salaris dat deze nieuwe directeur zou moeten gaan verdienen.

Foto: SP
“Gelukkig ben ik gezegend met een hele fijne baan en niet op zoek naar iets anders. Dus het gaat niet om mijzelf. Maar Het Plein is nogal een ongrijpbare organisatie, als gemeente hebben we er zowat niks over te zeggen: alleen de begroting en jaarrekening krijgen we voorgelegd, verder niet. Terwijl alle bijstandsgerechtigden en inwoners die ondersteuning nodig  hebben, afhankelijk zijn van deze organisatie.”

In de sollicitatiebrief stelt ten Broeke de sollicitatieplicht aan de kaak. In Zutphen zijn er momenteel 35 werkzoekenden op één vacature. “Het is van de zotte om mensen te dwingen eindeloos te blijven solliciteren en te moeten concurreren met andere werkzoekenden. Maar al te vaak worden ze bij Het Plein behandeld alsof het aan hén ligt dat er geen werk is en lopen ze vast in een kluwen van regeltjes en formulieren.”

“Ik doe het voor de helft”

In de vacature is te lezen dat tegenover de voltijd aanstelling een financiële beloning staat van bruto 7.038 euro per maand. Ten Broeke schrijft in de sollicitatiebrief: “Naast het feit dat dit salaris nog hoger is dan dat van een Zutphense wethouder, zou er van dit bedrag in de huishoudelijke verzorging meer dan vier mensen aangenomen kunnen worden om voltijd aan de slag te gaan. Daarom weet ik het goed gemaakt: ik doe het voor de helft van het geld.”

Foto: SP
De brief eindigt met een hartenkreet richting de nieuwe directeur van Het Plein:

“Stop met het dwingen van mensen om eindeloos te blijven solliciteren en neem genoegen met een ruim modaal inkomen”

Tot op heden heeft Het Plein nog niet gereageerd op de sollicitatiebrief.