Oprichting gemeentelijke woningbouwvereniging noodzakelijk

26 september 2017

Oprichting gemeentelijke woningbouwvereniging noodzakelijk

Foto: SP

De Zutphense SP wil dat de gemeente een eigen woningbouwvereniging gaat oprichten. Deze woningbouwvereniging moet woningen gaan bouwen voor een maandhuur tussen de € 350,- en € 500,-.

"Alleen zo kunnen we er voor zorgen dat iedereen -jong, oud, arm, rijk- een dak boven zijn hoofd krijgt,’ zegt SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke. "En een effectievere manier om de koopkracht van mensen flink te laten stijgen en de armoede te bestrijden bestaat er niet."

Maandagavond stemde de gemeenteraad van Zutphen zonder veel debat in met de fusie van Woningbedrijf Warnsveld met het Apeldoornse Ons Huis.

Foto: SP
"Sinds de vermarkting van de volkshuisvesting is schaalvergroting voor woningcorporaties de enige manier om overeind te blijven. Daardoor ontstaat er een steeds grotere kloof tussen huurders en verhuurders. Er is steeds meer sprake van achterstallig onderhoud. De huurprijzen stijgen. Een eigen, gemeentelijke woningbouwvereniging op een schaal die Zutphen past is de enige oplossing."