Actievoerders en SP openen Red het Gelre park bij het Zutphense ziekenhuis

16 juli 2023

Actievoerders en SP openen Red het Gelre park bij het Zutphense ziekenhuis

Foto: Anouk Pross / SP Zutphen

Zondagochtend hebben inwoners van Zutphen het grasveld bij het Zutphense ziekenhuis omgedoopt tot het Red het Gelre park, om de gezamenlijke strijd van inwoners voor een volwaardig ziekenhuis een zichtbare plek te geven voor iedereen. Daarnaast wordt de strijd voor behoud van spoedzorg in de buurt ook een landelijke aangelegenheid. De afgelopen weken werd duidelijk dat in Heerenveen, Sneek en Heerlen ook afdelingen sluiten in goed werkende streekziekenhuizen.

Het bord werd door de actievoerders feestelijk opgehangen op het speelveldje waar vijf maanden eerder een groot protest was georganiseerd. Met een opkomst 1500 demonstranten het grootste protest in de recente geschiedenis van Zutphen.

Het opschrift van het bord vertelt het verhaal van de Zutphense ziekenhuisprotesten. En de reden waarom juist nu de tijd is om verder te gaan. Bij de onthulling sprak SP-fractievoorzitter Mart de Ridder de menigte toe over het belang van deze acties:

‘We zien nu overal door het land dat zorgverzekeraars en bestuurders afdelingen sluiten tegen de wil van inwoners en personeel in. Hier in Zutphen, maar ook in Zoetermeer, Friesland en in Heerlen. Dat wat zij nu afbreken, gaan wij weer samen opbouwen, en daar hebben we iedereen bij nodig.’

De actiegroep Red het Gelre maakt hiermee duidelijk dat de strijd nog niet gestreden is. En dat de sluitingen elders in het land aantonen dat Zutphen niet alleen staat in de strijd voor volwaardige streekziekenhuizen. De Ridder: ‘Met de val van het kabinet en verkiezingen in aantocht kunnen we breken met die eeuwige bezuinigingen op onze zorg en juist investeren in spoedzorg dichtbij voor iedereen.’

Het straatbord dient ook als een monument voor de vele acties die inwoners en personeel de afgelopen jaren hebben gevoerd tegen sluiting van afdelingen. Voorbijgangers kunnen via een QR-code onderaan het bord de geschiedenis van de protesten lezen. De actievoerders kijken vooral met trots terug op de actiebereidheid van Zutphen en haar inwoners. ‘Als je zo alles terugleest, kan je alleen maar trots zijn op iedereen die zich zo heeft ingezet voor ons ziekenhuis’ zegt een actievoerder tevreden na de onthulling.

De actievoerders gaan 17 september ook mee naar het Prinsjesdagprotest in Den Haag om hun onvrede te uiten over de sluitingen van Ziekenhuizen. Vanuit Zutphen vertrekt er een gratis bus naar het protest. Iedereen die mee wil kan zich aanmelden via zutphen@sp.nl.

Lees hier meer over de Zutphense ziekenhuisprotesten