College goochelt met Hanzehof

20 september 2006

College goochelt met Hanzehof

En weer moet er geld bij. De verbouwing van de Hanzehof kost de gemeente Zutphen handenvol geld. In de vergadering van 11 september vroeg het college weer eens een extra bedrag van € 136.000,-. Bovendien heeft het bestuur van de Hanzehof aangegeven de eigen bijdrage van € 250.000,- niet te kunnen betalen. In totaal bijna 4 ton. De SP vindt het prima dat er een goed theater is in Zutphen, maar de bijdrage van de gemeente moet aan een plafond gebonden zijn. Nu moet er iedere keer weer geld bij; een bodemloze put.

De SP is dus een voorstander van een grens aan de financiële bijdrage van de gemeente. Maar SP woordvoerder Johan Luijendijk toonde zich met name verontwaardigd over de onduidelijkheid van het college. Wethouder van Oosten suggereerde dat er niets aan de hand is. Warnsveld zou namelijk een ton bijdragen aan de Hanzehof, dus mocht dit bedrag afgetrokken worden van de benodigde € 136.000,-. Probleem is alleen dat Warnsveld dit geld op geen enkele manier heeft betaald of opzij gezet. Het is er dus niet.

Verder zegt de wethouder dat de Hanzehof de harde toezegging heeft gedaan dat de 2,5 ton betaald wordt. Alleen zegt dezelfde Hanzehof tegen de raadsleden in de forumvergadering van 28 augustus dat ze het geld niet hebben. Het volgende gat in de financiën is er dus al weer. De SP hield de wethouder voor dat deze ‘harde toezegging’ afkomstig was van een dubieuze debiteur.

Nogmaals, de SP vindt het prima dat er een mooi theater is in Zutphen. Maar de verantwoordelijkheid voor de financiën ligt vooral bij de Hanzehof. Nu betaalt de gemeente iedere keer de rekeningen. En € 30,- per inwoner gaat ieder jaar weer naar de Hanzehof, dat is inmiddels wel genoeg.

Persbericht: de Stentor 12 september 2006

Hanzehof even uit de brand

door SANDER GROOTENDORST

12 SEPTEMBER 2006 - ZUTPHEN - Met het besluit van de gemeenteraad van Zutphen gisteravond om 345.000 euro beschikbaar te stellen aan de Hanzehof, is het theater even uit de brand. Maar de zorgen zijn niet voorbij, want de Hanzehof kampt met een negatief vermogen en er is ook dringend groot onderhoud nodig aan het oudere deel van het complex. SP, GroenLinks, Stadspartij en ChristenUnie vinden dat de gemeente het extra geld niet had moeten geven, maar de overige partijen – een meerderheid – gingen akkoord.

Er ontspon zich een uitvoerige discussie, waarbij toehoorders zich schrap moesten zetten om het gegooi met cijfers nog te kunnen volgen. De coalitiepartijen PvdA, CDA, VVD en GroenLinks hebben afgesproken dat ze aan de inmiddels afgeronde verbouwing van de Hanzehof niet meer zouden uitgeven dan 10,5 miljoen euro. Een deel van de 345.000 euro waarom het gisteren ging, valt nog binnen dat bedrag. Volgens de coalitiepartijen, met uitzondering van GroenLinks, blijft er uiteindelijk slechts 36.000 euro aan extra kosten over. ‘Als je daar die 10,5 miljoen tegenover zet, dan denk ik: waar hebben we het over?’, zei H.. van den Munckhof (PvdA). Maar volgens SP en GroenLinks gaat het om 136.000 euro. Het verschil zit ’m in de 100.000 euro die de voormalige gemeente Warnsveld zou meebetalen. Dat ging niet door omdat Warnsveld fuseerde met Zutphen. Maar B en W tellen die 100.000 er toch bij. Volgens SP en GroenLinks is dat een sigaar uit eigen doos.

A. Oldenkamp (ChristenUnie) wees naar andere instanties in Zutphen die het geld dringend kunnen gebruiken. ‘En hier wordt het dan weer erg makkelijk weggegeven.’ In het bedrag dat Zutphen uitkeert, zit ook 250.000 euro eigen geld van de Hanzehof. Maar directeur R. van Steen liet zaterdag in deze krant nog weten dat het theater momenteel niet over dat bedrag beschikt. Wethouder A. van Oosten probeerde de raad gerust te stellen: ‘We hebben de keiharde toezegging van de Hanzehof dat het eraan komt; daarover gaan we nog afspraken maken.’ Maar onder anderen J. Luijendijk (SP) vroeg zich af hoe je geld dat je niet hebt, toch kunt meetellen. ‘De wethouder goochelt met cijfers, hij is een meesterlijk illusionist.’

Persbericht: de Stentor 16 september 2006

Behoefte aan heldere taal over Hanzehof

ACHTERGROND door SANDER GROOTENDORST

16 SEPTEMBER 2006 - ZUTPHEN - De verbouwing van theater de Hanzehof in Zutphen is geslaagd. Het is een fraai, eigentijds gebouw geworden, dat kan fungeren als cultuurtempel van deze stad. Minder blijdschap is er over de financiële afwikkeling.

Citaat uit de gemeenteraadsvergadering van afgelopen maandag: ‘In het voorstel van B en W staat dat de gemeente 250.000 euro heeft ontvangen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat we het geld binnen hebben.’ Aldus J. van Dam (CDA). Geen taalkundige zal het met de politicus eens zijn. Als je iets hebt ontvangen, dan heb je het binnen. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Wethouder A. van Oosten (ook CDA) drukte zich iets duidelijker uit: ‘We hebben die 250.000 euro nog niet, maar de Hanzehof heeft de keiharde toezegging gedaan dat het geld er komt.’ Dat kan nog verkeerd uitpakken. Iedereen heeft wel eens een boek uitgeleend aan een kennis die de keiharde toezegging deed dat hij het terug zou geven... waar het dus nooit meer van kwam.

De financiering van het Hanzehof-project is een ingewikkeld verhaal. Zutphen trok er in 2004 zo’n 10,5 miljoen euro voor uit. Dat moest het maximum zijn, besloot de gemeenteraad. Er zit onder meer 250.000 euro eigen geld van de Hanzehof in.

Niet op de plank

Twee weken vóór de vergadering van maandag meldde het bestuur van de Hanzehof aan de raad dat het geld op dit moment niet op de plank ligt.

Directeur R. van Steen lichtte in deze krant toe dat de Hanzehof het tijdens de verbouwing heeft ‘opgesoupeerd’. Hoe je het ook wendt of keert, dat plaatst de ‘keiharde toezegging’ in een ander daglicht. Lastig om iets te beloven dat je niet hebt. Daar komt nog bij dat de bijdragen van de sponsoren tot nu toe lager zijn uitgevallen dan gehoopt, aldus het bestuur. Dat klinkt zorgwekkender dan de woorden van CDA (en PvdA) doen vermoeden. Als er geen reden was geweest tot zorg, had de Hanzehof zich niet tot de raad gewend.

In een overzichtje in het collegevoorstel aan de gemeenteraad staat onder het kopje ‘ontvangen’: 250.000 euro. Daar had op z'n minst moeten staan ‘nog te ontvangen’. Of: ‘te ontvangen zodra de Hanzehof het ergens weet te vinden’. De gemeenteraad besloot maandag die opgesoupeerde 250.000 euro toch uit te geven. De felle kritiek daarop van SP, GroenLinks, Stadspartij en ChristenUnie klonk logisch. Neutrale toehoorders hadden dezelfde vragen.

Zutphen pronkt

Zutphen pronkt met de nieuwe Hanzehof, het theater is belangrijk voor de stad, J. de Waal (VVD) benadrukte het nog eens, en terecht. Maar de gemeente moet ervoor waken in een fuik te belanden, zoals A. Oldenkamp (ChristenUnie) het uitdrukte.

Na de vergadering van maandag zal bij veel burgers de indruk gewekt zijn dat de Hanzehof de gemeente in de greep heeft. Kan best zijn dat het meevalt - dat is voor theater en gemeente te hopen - maar de voorstanders van het collegevoorstel slaagden er niet in dat in heldere taal uit te leggen.

Hanzehof blijft bodemloze put
Etentje voor de Hanzehof