College volgt SP, CDA EN GL; meer startersleningen

11 april 2007

College volgt SP, CDA EN GL; meer startersleningen

Het college volgt de goede ideeën van SP, CDA en GL voor meer betaalbare woningen in Zutphen. Deze partijen hebben onlangs het voorstel ‘betaalbaar wonen’ met succes ingediend. Daarin stond letterlijk dat er jaarlijks 32 startersleningen (tot € 40.000) verstrekt mogen worden en dat deze ook gebruikt mogen worden voor de aankoop van een bestaande woning.

Het college heeft het letterlijk overgenomen, maar dan zonder bronvermelding. Ach, daar moet je in de politiek dan maar niet te moeilijk over doen. Als je goede ideeën maar uitgewerkt worden. We zijn als SP dan ook zeer tevreden met dit voorstel van het college. We hopen van harte dat de andere 5 punten uit het aangenomen voorstel ook - mag zonder bronvermelding… - door het college overgenomen worden. Vooruit, nog één keer die andere punten op een rijtje:

1. Bij nieuwe contracten in de nieuwbouw wordt 50% betaalbaar gebouwd.
  2. Projectontwikkelaars en aannemers selecteren die goedkoper willen en kunnen bouwen, tot € 130.000 voor een woning.
  3. Woningcorporaties stimuleren huurwoningen aan de zittende huurder te verkopen, met maximaal 30% (inkomensafhankelijke) korting.
  4. Succesvolle combinaties van huur/koop uit het land overnemen.
  5. Ruimte geven voor groepen bewoners die zelf de hele bouw begeleiden, dit kan ook 30% schelen op de kosten.

Natuurlijk blijven we alle ontwikkelingen goed volgen als SP. Een succes is pas compleet als het concreet verzilverd is.

SP boekt succes met betaalbaar wonen
College niet sportief
SP wil meer betaalbare woningen
Onze SPeerpunten