Omwonenden moskee: leg vast die azan-afspraak

20 november 2014

Omwonenden moskee: leg vast die azan-afspraak

De meningen over de azan verschillen, maar velen zijn het erover eens dat vastgelegd moet worden hoe vaak de moskee mag oproepen tot het gebed. Donderdagavond is de kerngroep, de actieve leden van SP Zutphen, langs de deuren gegaan om met omwonenden te spreken over de gebedsoproep van de moskee. Nuttige reacties en goede gesprekken zijn het resultaat.

Op dit moment klinkt de azan eens per week, op vrijdagmiddag. De Barbaros moskee in de binnenstad sprak vorig jaar al de wens uit om vijf dagen per week elektronisch versterkt op te roepen tot het gebed. Een paar maanden geleden ving de SP al reacties op van mensen die hier geen vrede mee hadden. Inmiddels ligt er een eenzijdig besluit van de moskee, ondertekend door de wethouder, om twee maal per week de oproep te doen. Hoog tijd voor de SP om de buurt in te gaan en te vragen aan de omwonenden hoe zij erover denken, wat er beter kan en vooral hoe zij de de toekomst zien.

De mensen aan de deur reageerden positief en vertelden graag hun verhaal. Een enkeling is fel tegen vaker dan eens per week, de meesten reageren vergelijkbaar als de volgende omwonende:

“Een keer per week was prima, twee keer ook wel. Maar liever niet vaker, dan is het geluidsoverlast”.

Omwonenden geven aan dat ze het goed vinden dat de gemeente zich nu ook inzet, al liep het overleg tot nu toe niet al te soepel. Maar om ervoor te zorgen dat dit proces zich in de toekomst niet nog vaker voor gaat doen, willen zij graag dat het twee keer oproepen tot gebed wordt vastgelegd. Een andere omwonende:

“Ik heb liever dat het vast wordt gelegd, dan is er duidelijkheid, dit heeft nu lang genoeg geduurd".

Dit vastleggen kan in de apv, de algemene plaatselijke verordening. De SP heeft hier al eerder voor gepleit. “Zo scheppen we duidelijkheid voor zowel omwonenden als de moskee. We voorkomen op deze manier dat de moskee over een tijdje met een nieuwe wens komt en de hele riedel opnieuw begint,” aldus Seino Dangremond, een van de kerngroepleden.

De Moskee is vrij om op te roepen tot gebed, maar zij hebben niet alle vrijheid om dit elektronisch versterkt te doen. De bevoegdheid tot geluidsnormen ligt bij de gemeenteraad. Het overleg tussen de Moskee en de omwonenden is steeds ingewikkelder geworden. Het moskeebestuur, de moskeebezoekers, de omwonenden, de inwoners van Zutphen en de raad bemoeien zich allemaal met dezelfde vraag: hoe vaak is wenselijk?

De SP zal de reacties van de moskee-omwonenden laten horen in de gemeenteraad en daarmee het voorstel om het aantal gebedsoproepen per week vast te leggen, kracht bij zetten.

• Lees ook het opinieverhaal dat fractievoorzitter Ellen Verhoog in augustus schreef over de situatie rondom de azan.