Open brief van SP Lochem aan het CDA Lochem

15 juli 2015

Open brief van SP Lochem aan het CDA Lochem

In Lochem is een SP werkgroep actief  die op den duur een eigen SP afdeling wil worden. Tot die tijd valt de werkgroep onder afdeling Zutphen. SP werkgroep Lochem knokt keihard voor de zorg in Lochem en dacht tot voor kort in het CDA een bondgenoot te hebben gevonden. Dat blijkt nu anders en dus vraagt de werkgroep aan het CDA om opheldering via de onderstaande open brief.

Deze open brief verscheen op 15 juli in De Gids

Lochem, juli 2015

Geacht Christen Democratisch Appèl Lochem,

Beste Radboud, Coby, Pieter en Rien,

U kunt zich voorstellen hoe blij verrast wij waren toen wij tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 in uw folder met ‘5 themas’[1] lazen dat u vindt dat er geen zorguitval moet zijn voor zorgvragers. De SP zit nog niet in de gemeenteraad, maar in ieder geval zit daar wel een andere sociale partij die de hoeder is van de zorg in Lochem.

Tenminste, dat dachten wij.

Nu blijkt dat anders te zijn. Uw partij maakt inmiddels deel uit van een gemeentebestuur dat de politieke keuze heeft gemaakt de zorg voor honderden inwoners van gemeente Lochem uit te laten vallen. Uw partij stemde unaniem voor de afschaffing van de huishoudelijke hulp. Zo’n 900 families worden in de steek gelaten. Zij voelen zich vooral door het CDA in de kou gezet. De verhalen die u hierover kunt lezen in ons zwartboek liegen er niet om[2].

Goed, dachten wij. Het CDA is gedraaid. Dat is niets nieuws bij de gevestigde orde. Maar we werden met stomheid geslagen toen wij die andere CDA’er hoorden over de huishoudelijke zorg. Ik heb het over uw woordvoerder zorg en WMO in de Tweede Kamer, Mona Keijzer. Wij hoorden haar in het zorgdebat bij de overhandiging van de 736.759 handtekeningen voor de Volkspetitie ‘Red de Zorg’ pleiten voor het behoud van de huishoudelijke hulp. En ook op de CDA-website spreekt Mona Keijzer zich sterk uit tegen het afschaffen huishoudelijke hulp[3].

Eigenlijk horen wij CDA politica Mona Keijzer overal zeggen dat zij fel gekant is tegen het afschaffen van de huishoudelijke hulp, met als terecht argument dat er al zoveel bezuinigd wordt op zorg en dat er van mensen verwacht wordt dat ze langer thuis moeten wonen dat ondersteuning met huishoudelijke hulp onontbeerlijk is. Mona Keijzer van het CDA noemt de duizenden bezwaarschriften tegen stopzetting van huishoudelijk hulp zelfs ‘alarmerend’. Maar ondertussen is datzelfde CDA in Lochem één van de verantwoordelijke voor die toestroom van duizenden bezwaarschriften. Welk CDA is nou het echte CDA?

Geacht Christen Democratisch Appèl, eigenlijk raken wij hier een beetje van in de war. En met ons heel veel voormalig CDA stemmers. Wat wil het CDA nou eigenlijk? Wil het CDA opkomen voor de ouderen en hun families die de huishoudelijke zorg keihard nodig hebben, of wil het CDA dat van de € 2,7 miljoen die Lochem van het Rijk voor zorg ontvangt zo’n € 2 miljoen in de grote pot verdwijnt, zoals nu het geval is[4]?

Zoals u merkt zitten wij vol vragen en wij wachten dan ook vol smart op uw antwoord,

Hoogachtend,

Namens SP werkgroep Lochem,