Uitstel debat over einde marktwerking huishoudelijke zorg

31 januari 2017

Uitstel debat over einde marktwerking huishoudelijke zorg

Foto: SP

Maandagavond zou de gemeenteraad debatteren en stemmen over het einde van de marktwerking in de Zutphense huishoudelijke zorg. Op het laatste moment vragen enkele politieke partijen om uitstel. Zij vragen meer tijd om zich in de huishoudelijke zorg te verdiepen. SP fractievoorzitter Mathijs ten Broeke: ‘Dit is gênant, schaamteloos en gevaarlijk. Deze partijen hadden jaren geleden al moeten beginnen met onderzoeken en analyseren’.

Jarenlang werd de huishoudelijke zorg aanbesteed. Dat betekent dat de gemeente het werk voor de huishoudelijke zorg niet zelf organiseerde, maar liet doen door bedrijven die winst willen maken. Deze marktwerking had in de praktijk tot gevolg dat de lonen lager werden, de arbeidsomstandigheden verslechterden en de patiënten met steeds wisselende thuiszorgers te maken kregen.

Vanavond zou in de Zutphense gemeenteraad de oprichting van de Stichting Huishoudelijke Hulp Zutphen worden besproken. Het college van burgemeester en wethouders kwam samen met huishoudelijke hulpen tot dit plan. De SP is er razend enthousiast over, want dit voor Nederland unieke project zou een einde aan de marktwerking betekenen. ‘Het college heeft goed werk gedaan. Dit is een hele grote stap in de richting van de wijze waarop wij de zorg in Zutphen altijd hebben willen organiseren,’ zegt Ten Broeke.

Uitstel is gênant, schaamteloos en gevaarlijk
Dat een groot aantal partijen nu om uitstel van het debat vraagt noemt Mathijs ten Broeke ‘gênant, schaamteloos en gevaarlijk’. Ten Broeke:

Foto: SP
Het is te gênant voor woorden dat partijen zich nu nog moeten gaan verdiepen. Zij hadden jaren geleden al moeten beginnen met onderzoeken en analyseren. Maar om nu, als er een goed voorstel ligt om een einde aan de marktwerking te maken, ineens te gaan tegenstribbelen terwijl de tijd dringt? Ik noem dat schaamteloos.

De tijd dringt omdat contracten van veel medewerkers in augustus aflopen en inmiddels al twee keer verlengt zijn. De SP verwacht niet dat de zorgbedrijven nu ineens wel een vast contract willen aanbieden. Ten Broeke:

Dat is te verklaren doordat het door de marktwerking voor de zorgbedrijven altijd maar de vraag is of ze volgend jaar de huishoudelijke zorg weer mogen leveren.’ Eind december 2015 kwamen om die reden 84 thuiszorgers van ZorgKompas zonder werk te zitten. ‘Precies hierom willen we dat er een einde komt aan de marktwerking in de zorg.

Foto: Seino Dangremond
De SP knokt al jaren samen met patiënten en thuiszorgers voor een meer menselijke thuiszorg. In maart 2013 dienden zij een motie van wantrouwen in tegen toenmalig wethouder Hans la Rose die op slinkse wijze keihard had bezuinigd op de thuiszorg. In 2014 haalde de SP samen met de thuiszorgers honderden handtekeningen op voor het behoud van de huishoudelijke zorg, toen deze als gevolg van de decentralisaties leek te worden wegbezuinigd. Dat had succes: de huishoudelijke zorg bleef en zou in de toekomst zelfs uitgevoerd moeten worden door een organisatie die niet vanuit winstoogmerk handelt en waar in de zeggenschap van medewerkers groot is. In 2015 boden tientallen thuiszorgers van ZorgKompas, die massaal zonder werk kwamen te zitten omdat hun contract niet verlengt werd, wethouder Withagen een Gouden Zorgkompas aan, dat wees in de richting van ‘vaste contracten’.