Die vreemde taal die ik niet spreek

15 juni 2016

Die vreemde taal die ik niet spreek

Foto: SP
“Bij de realisatie komt het erop aan om in het proces er voor te zorgen dat die samenhang gewaarborgd blijft en de dwarsverbanden optimaal worden benut… Focus geven en versnelling door het proces centraal te stellen én door de onderlinge interactie en samenhang… De behoefte aan richtpunten, enerzijds om energie los te maken, anderzijds om focus aan te brengen…”

59 woorden waarvan de lidwoorden nog de meeste betekenis hebben. Dit is de taal die in de gemeenteraad aan de lopende band wordt gebruikt. Sterker nog, bovenstaande woorden komen letterlijk uit een plan over de toekomst van Zutphen.

Waar komt het gebruik van vaagtaal vandaan? Raadsleden zijn net mensen: met wie je omgaat, raak je besmet. Veel Zutphense raadsleden gaan vooral om met andere politici en beleidsmakers. Zo ontstaat er een heel eigen wereldje. Raadsleden kletsen urenlang met elkaar over hoe ze gaan ‘verbinden’ en over wie ze allemaal ‘in hun kracht gaan zetten’. Het klinkt mooi, iedereen is het er mee eens, maar niemand weet wat er bedoeld wordt.

Daarom sturen wij onszelf regelmatig de straat op. In plaats van ons te omringen met andere politici en beleidsmakers praten wij zoveel mogelijk met gewone Zutphenaren.

Foto: Mart de Ridder
Ik heb vaak bij vreemde of opvallende types aan de deur gestaan, maar nog nóóit hoorde ik een gewone Zutphenaar zeggen dat hij graag in zijn kracht gezet wilde worden. Nee, gewone Zutphenaren hebben het over Loek Hermans, over het Broederenklooster-project, over het nieuwe zwembad zonder glijbaan en over de bezuinigingen op zorg. Wij omringen ons met dié mensen, niet met vaagtaalpolitici. Om te voorkomen dat we die vreemde vaagtaal ook gaan spreken.

Dat wordt ons op het 's Gravenhof niet in dank afgenomen, dat we anders zijn, dat we anders denken en doen. We krijgen vaak verwijten. Dat we weer dwarsliggers zijn. Ik noem het liever de frisse wind, die van buiten de raadszaal naar binnen waait.

Maar één ding over vaagtaal geef ik toe: het is wél makkelijk in gebruik. Op ieder willekeurig moment, over ieder willekeurig onderwerp kun je een paar termen erin gooien. En iedereen denkt je te begrijpen. Een vaagtaalpoliticus kan bijvoorbeeld net wanneer die van het toilet af komt, zonder problemen verslag uitbrengen met diezelfde paar zinnen die bovenaan staan...

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.