Weer miljoen naar Hanzehof

30 januari 2007

Weer miljoen naar Hanzehof

Weer hebben PvdA, CDA en VVD ingestemd met een extra bijdrage aan de Hanzehof van een klein miljoen. Ondanks breed gedragen verzet onder aanvoering van de SP heeft het college toch haar zin gekregen. GroenLinks, D'66 en Stadspartij deden mee met het voorstel van de SP om de Hanzehof wel dat miljoen te lenen, maar de kosten daarvan voor rekening van de Hanzehof te laten komen. Ook de CU stemde uiteindelijk in met het voorstel van de SP. Het betekende wel dat het college een kleine meerderheid van 16 raadsleden achter zich kreeg. Het voorstel van de SP haalde 13 stemmen. Bijgaand betoog hield SP'er Johan Luijendijk.

Voorzitter, als politiek al theater zou zijn, dan zijn de voorstellingen wel erg voorspelbaar. De Hanzehof heeft geld nodig, het college zegt royaal de gewenste bedragen toe en ……de SP is tegen.

Is de SP tegen de Hanzehof? Nee, integendeel. Wij zijn een groot voorstander van alle vormen van cultuur in zo’n prachtig theater als de Hanzehof. En we gunnen veel meer bewoners dan nu het genot om daarvan mee te genieten. Net zoals we de Hanzehof een hoger bezoekersaantal en dito rendement gunnen.

Het verschil zit in de royale steun die het college de Hanzehof bedeelt, waar de SP een sobere maar voldoende steun in gedachten heeft. Het zou al veel gescheeld hebben als het college dezelfde zuinigheid aan de dag legt bij de Hanzehof als ze doet bij de kringloopwinkel de HAND, de Berkelstroom, de voedselbank en recent weer de kledingbank. Kijk, die initiatieven mogen van de SP wat royaler bedeeld worden.

Het college stelt vanavond voor om weer een klein miljoen aan de Hanzehof te schenken. Weer Hanzehof, weer geld erbij. Nog niet één keer heeft het college het begin van een rechte rug getoond. De SP heeft er begrip voor dat de Hanzehof dat miljoen nu niet heeft. Prima om dan een lening via de gemeente aan te trekken. Maar de lasten behoren dan volledig voor rekening van de Hanzehof te komen. Uit de reguliere exploitatie dus. Dat zullen we dan ook per amendement voorstellen, samen met GroenLinks, Stadspartij en…

College goochelt met Hanzehof
Hanzehof blijft bodemloze put