Ontslag 84 thuiszorgers: schandalig en onnodig

10 oktober 2015

Ontslag 84 thuiszorgers: schandalig en onnodig

Eind december zal thuiszorgorganisatie Zorgkompas 84 mensen ontslaan die in Zutphen huishoudelijke zorg verlenen. Donderdag viel dit bericht bij hen op de deurmat. Volgens de SP is het schandalig hoe deze mensen behandeld worden en toont het aan dat dit zorgstelsel failliet is.

Woordvoerder Elisa Ligt van Zorgkompas zegt dat het bedrijf geen andere keus heeft. “Volgens de wetgeving mogen deze mensen na december geen nieuw tijdelijk contract krijgen, alleen een vaste aanstelling. Hier kunnen we helaas niet aan beginnen, omdat wij niet zeker weten of wij volgend jaar nog huishoudelijke hulp verstrekken in Zutphen”, aldus Ligt.

Het is niet de eerste keer dat thuiszorgmedewerkers schaamteloos aan de kant worden gezet. Volgens SP-raadslid Mathijs ten Broeke moet er dan ook iets structureel veranderen om dit soort ontslagen te voorkomen.

“Om te voorkomen dat thuiszorgers als wegwerpwerknemers behandeld worden, zouden ze letterlijk in dienst van de samenleving moeten komen te werken. Dit kan rechtstreeks in dienst van de gemeente, zodat al het geld bestemd voor zorg alleen bij de zorg terecht komt en niet bij bedrijven.”

De SP vindt dat de 84 mensen die ontslag aangezegd hebben gekregen niet afgedankt mogen worden, maar in vaste dienst aangenomen zouden moeten worden. De gemeenteraad heeft al besloten dat de huishoudelijke zorg in Zutphen blijft bestaan en vanaf 2017 anders georganiseerd wordt: zonder winstoogmerk en coöperatief. Ten Broeke:

“Dat is zekerheid genoeg om deze mensen te geven waar ze recht op hebben, namelijk een vast contract en fatsoenlijk loon. We zijn toe aan samenwerking in plaats van marktwerking. Het ontslag van 84 thuishulpen, terwijl we in Zutphen besloten hebben de thuiszorg te behouden, toont opnieuw het failliet van ons zorgstelsel aan."