Gele kaart voor college

30 januari 2007

Gele kaart voor college

De SP heeft de eerste gele kaart uitgedeeld aan het college. Ondanks mooie woorden in het collegeakkoord is er toch weer een klein miljoen naar de Hanzehof gegaan. Die mooie woorden zijn dus ongeloofwaardig geworden. Verder zegde wethouder van Oosten in september nog toe dat de Hanzehof zelf een kwart miljoen zou bijdragen aan de verbouwing. Nu, vier maanden later, blijkt dat toch niet te kunnen. Politiek allemaal erg ongeloofwaardig.

Het collegeakkoord schrijft over de Hanzehof het volgende: “(…)De verbouwing wordt uitgevoerd binnen het vastgestelde budget en de tot nu toe genomen besluiten rond bekostiging van de verbouwing. Dit betekent dat tegenvallers tijdens de bouw of tegenvallers in de dekking binnen het project moeten worden opgelost of er moeten bij derden andere middelen gevonden worden. De inspanningen van het college en het bestuur van de Hanzehof moeten hier volledig op gericht zijn.”

In de gemeenteraad motiveerde Johan Luijendijk de gele kaart als volgt:

De politieke conclusies voor de SP. Het college krijgt vanavond een gele kaart van de SP, de eerste. Begin 2005 hebben we onze steun aan het collegeakkoord uitgesproken. Zoveel mooie woorden, daar kon niemand op tegen zijn. We hebben u beloofd dat we u daaraan zouden herinneren en een gele of rode kaart zouden uitdelen als u uw eigen woorden niet zou nakomen. Nu blijkt dat alle mooie woorden over een stop op de gelden voor de Hanzehof loze woorden zijn geweest. Inmiddels is al weer 1,1 miljoen uitgegeven. Goedkope woorden die wel heel duur uitpakken. Hoezo een kat in de zak. Verder heeft de wethouder in september nog bij hoog en bij laag volgehouden dat de Hanzehof een kwart miljoen aan de bouw zou bijdragen, terwijl iedereen al anders wist. Nu, koud vier maanden later, blijkt dat de bijdrage er niet is. Met droge ogen wordt dit gemeld. Voorzitter, keuzes verschillen in de politiek, dat hoort erbij. Maar het volstrekt negeren van uw eigen collegeakkoord en de stoere woorden over het kwart miljoen zijn ver voorbij uw eigen politieke geloofwaardigheid. Daarom deze gele kaart voor het gehele college.

Weer miljoen naar Hanzehof
College goochelt met Hanzehof